Teyzemin Tarifiyle Turşu

Forumda yosunbuka'dan öğrendiğim kadarıyla aşağıdaki tarif Emel Başdoğan'ın tarifine de benziyor ama onda nohut, ekmek vs. yok. Sadece sirke ve tuzlu su da yeterli oluyormuş fakat Altınay Teyzemin turşusuna sülalece bayıldığımız için onun tarifiyle yaptım.

Kullandığım salatalıklar yüzeyi pütürlü salatalık değildi, hormonsuz yetişmiş, küçük salatalıklardandı (turşuluk olarak satılıyordu). Bu yüzden iki ucunu kestim ve çatalla 3 yerinden deldim.

Malzemeler

salatalık (2,650 kg. kullandım)
Kemal Kükrer üzüm sirkesi (yaklaşık 750 ml kullandım)
tuz (iri tuz kullandım, teyzem sofra tuzuyla yapıyormuş)
içme suyu
bir lokma ekmek kabuğu
çok az nohut (15-20 tane)
birkaç dal maydanoz (forumdan Nilge'nin tavsiyesiydi)
sarımsak (2-3 baş kullandım)
ölçmek için yumurta
2 hafta beklemek için sabır :)

1 tatlı kaşığı limon tuzu (teyzemin tarifinde yoktu, sonradan ekledim)

Yapılışı

Kavanoza önce ekmek , maydanoz dalları, nohutlar ve sarımsakların bir kısmı koyulur. Üstüne salatalıklar (veya havuç, kelek vs.) dizilir. Aralarına kalan sarımsaklar serpiştirilir. Bir fincan sirke bir fincan tuzlu su koyularak kavanoz doldurulur.

Suya azar azar tuz koyulup karıştırılır. Suyun içindeki yumurta yüzeye çıkmaya başladığında (teyzemin tabiriyle demir para kadar kısmı suyun yüzeyine çıkmalı, 5-10 kuruştan bahsetmemiştir herhalde, 50 kuruştan aşağısı kurtarmaz diye düşünüyorum), su kullanıma hazır hale gelmiş demektir.

Kavanoz kapatılıp serin ve karanlık bir yerde 2 hafta bekletilir. (Ben 10. günde açıp kullandım bir miktar ve hâlâ sirke kokuyordu, zaten fotoğraftan da belli oluyor galiba henüz içine işlemediği :( Teyzemi aradım, onun da bazen öyle oluyormuş ve zamanla geçiyormuş. Neyse, ben bu arada Adile Naşit'in gönlü kırılmasın diye 1 tatlı kaşığı limon tuzu da attım içine. 8 gün daha bekleyip, 18. gününde tadına baktık, tamamdır, teyzeminki gibi olmuş. Yalnız bir süre sonra üstünde beyaz tabaka oluşmaya başladı, teyzeminkinde olmaz bu. Sebebini öğrenirsem yazarım. Şimdilik üstüne buzdolabı poşeti örtüp havayla temasını keserek sorunu çözdüm. Bunu da forumdan öğrenmiştim.)

Yorumlar

  1. Bir keresinde heveslenip yapmak istemiş, hüsranla sonuçlanınca hiç yanaşmamıştım evde turşu yapmaya ama bi ilham gelse çok istiyorum aslında tekrar denemeyi, kimbilir ne nefis oluyordur...

    YanıtlaSil
  2. Evet, güzel oluyor, maalesef tuz artık tansiyonumu yükseltmeye başladı. Çok sık yememek lazım.

    YanıtlaSil
  3. Bende daha önce denedim ama salatalıklar eriyip gidince bir daha denemedim.Denemeli bir daha elinize sağlık.Sevgiler.

    YanıtlaSil
  4. Hayatımda hiç turşu yapmayı denemediğimi hatırlattı bana bu yazı . Turşu öyle nefis görünüyor ki canım çekti gece gece. ellerine sağlık. Sevgiler...

    YanıtlaSil
  5. Nazik yorumlarınız için teşekkür ederim :)

    YanıtlaSil

Yorum Gönder